RPH 2
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Muhammad Anif Bin Md Ngalimon
Mata Pelajaran : Ibadat
Kelas : 2 Abu Bakar
Tarikh :10/1/2019
Masa :3.30-4.00 pm
Bilangan : 25 Orang
Tajuk : Air
Kemahiran : Membaca, Mendengar & Melihat
Kaedah : Dialog
Pengetahuan sedia : Murid boleh di ukur dengan kegunaan air dengan sempurna
Hasil pelajaran :
1. Air yang sah dibuat bersuci
2. Hukum dan bahagian air
3. Jaga kebersihan air
Kemahiran berfikir : Soal jawab, merumus & banding beza
Penerapan nilai : Displin, tolong menolong & menjaga kebersihan
Bahan bantu mengajar : Papan paparan, kad imbasan huruf & kad gambar
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
|
Cacatan nilai
|
Pendahuluan
(3 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
|
1. Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Tolong menolong, displin & menjaga kebersihan
|
Set induksi
(5 minit)
|
1. Apa yang anda lihat dalam gambar diatas, manakah yang boleh dibuat bersuci ?
Andaian jawapan : Air yang bersih
2. Tahukah murid-murid bahawa air merupakan keperluan wajib kepada manusia?
Andaian jawapan : Tahu
3. Apakah kegunaan air bersih kepada manusia?
Andaian jawapan : Untuk meneruskan kehidupan
4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
1. Guru menampal gambar pada kad manila dan papan putih
2. Guru mengutaran beberapa soalan yang berkaitan hukum dan bahagian air
3. Pelajar mencuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada
4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
Kemahiran berfikir
Membuat perkaitan sumbang sara.
Strategi
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Pendekatan
Berani menjawab
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Air yang sah dibuat bersuci :
1. Air salji
2. Air hujan
3. Air laut
4. Air embun
5. Air sungai
6. Air mata air
7. Air perigi ( telaga)
|
1. Guru mendengar murid membaca air yang dibuat bersuci
2. Guru menyuruh murid berbincang secara berkumpulan mengikut meja
3. Guru menyoal apa yang disampaikan oleh berdasarkan tajuk pelajaran
|
Strategi 1
Berpusatkan guru & murid
Pendekatan 2
induktif
Teknik 3
Soal jawab
Aktiviti 4
Berbincang secara berkumpulan
Kemahiran:
1. Dapat memahami dengan baik apa yang guru sampaikan
Alat bantu mengajar
Kitab, kad manila, komputer riba, LCD
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Hukum dan bahagian air :
Air terbahagi kepada 4 bahagian .
1. Air mutlak ialah air yang bersuci lagi menyucikan yang lain
2. Air musyammas ialah air yang terjemur dalam bekas yang dibuat daripada besi ( boleh karat)
3. Air mustahkmal ialah air yang telah digunakan untuk basuhan yang pertama pada wuduk atau mandi wajib
4. Air mutannajis ialah air yang sedikit ( kurang dua kolam) termasuk kedalamannya najis
|
1. Murid mendengar hukum dan bahagian air
2. Murid memfocuskan air terbahagi kepada 4 bahagian.
|
Kemahiran
Mendengar
KBKK
Perbincangan
Strategi
Berpusatkan guru & berpusatkan murid
|
Langkah 3
( 5 minit)
|
Menjaga kebersihan air.
Kepentingan menjaga kebersihan air.
1. Air yang bersih boleh dibuat makan dan minum
2. Air yang bersih sah digunakan untuk berwuduk atau mandi wajib
|
1. Murid dibahagikan kepada kumpulan mengikut meja
1. Murid dikehendaki berbincang bersama rakan sekumpulan mengenai air adalah nikmat yang paling berharga.
2. Murid memberikan jawapan apa yang dibincang bersama ahli kumpulan
|
Kaedah :
- Aplikasi kaedah perbincangan
KBKK :
- Berbincangan bersama ahli kumpulan mengikut tugasan yang diberikan
Alat bantu mengajar
- Kertas soalan yang diberikan oleh guru
|
Penutupan
(3 minit)
|
- Menerangkan semula air yang sah dibuat bersuci
- Menjelaskan diantara hukum dan bahagian air
- Menerangkan kepentingan menjaga kebersihan air
|
- Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran pada hari ini
|
KBKK :
Merumus pembelajaran
Nilai :
- Kesedaran kendiri
- Menghargai
- Menghayati
|
Cacatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana slide ada yang terlalu gelap sedikit menenggelamkan tulisan yang dipaparkan. Tetapi saya sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
Disediakan oleh :
….……………………..
( )
Ulasan
Catat Ulasan