RPH 2

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru : Muhammad Anif Bin Md Ngalimon

Mata Pelajaran : Ibadat

Kelas : 2 Abu Bakar

Tarikh :10/1/2019

Masa :3.30-4.00 pm

Bilangan : 25 Orang

Tajuk : Air

Kemahiran : Membaca, Mendengar & Melihat

Kaedah : Dialog

Pengetahuan sedia : Murid boleh di ukur dengan kegunaan air dengan sempurna

Hasil pelajaran :

1. Air yang sah dibuat bersuci
2. Hukum dan bahagian air
3. Jaga kebersihan air
              
Kemahiran berfikir : Soal jawab, merumus & banding beza

Penerapan nilai : Displin, tolong menolong & menjaga kebersihan

Bahan bantu mengajar : Papan paparan, kad imbasan huruf & kad gambar

Langkah / Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Cacatan nilai
Pendahuluan
(3 minit)
Ucapan salam dan bacaan doa
1. Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
Tolong menolong, displin & menjaga kebersihan
Set induksi
(5 minit)
1. Apa yang anda lihat dalam gambar diatas, manakah yang boleh dibuat bersuci ?
Andaian jawapan : Air yang bersih
2. Tahukah murid-murid bahawa air merupakan keperluan wajib kepada manusia?
Andaian jawapan : Tahu
3. Apakah kegunaan air bersih kepada manusia?
Andaian jawapan : Untuk meneruskan kehidupan
4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
1. Guru menampal gambar pada kad manila dan papan putih
2. Guru mengutaran beberapa soalan yang berkaitan hukum dan bahagian air
3. Pelajar mencuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada
4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
Kemahiran berfikir
Membuat perkaitan sumbang sara.
Strategi
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan

Pendekatan
Berani menjawab

Langkah 1
(10 minit)
Air yang sah dibuat bersuci :

1. Air salji
2. Air hujan
3. Air laut
4. Air embun
5. Air sungai
6. Air mata air
7. Air perigi ( telaga)
1. Guru mendengar murid membaca air yang dibuat bersuci
2. Guru menyuruh murid berbincang secara berkumpulan mengikut meja
3. Guru menyoal apa yang disampaikan oleh berdasarkan tajuk pelajaran
Strategi 1
Berpusatkan guru & murid
Pendekatan 2
induktif
Teknik 3
Soal jawab
Aktiviti 4
Berbincang secara berkumpulan
Kemahiran:
1. Dapat memahami dengan baik apa yang guru sampaikan

Alat bantu mengajar
Kitab, kad manila, komputer riba, LCD



Langkah 2
(5 minit)
Hukum dan bahagian air :

Air terbahagi kepada 4 bahagian .

1. Air mutlak ialah air yang bersuci lagi menyucikan yang lain
2. Air musyammas ialah air yang terjemur dalam bekas yang dibuat daripada besi ( boleh karat)
3. Air mustahkmal ialah air yang telah digunakan untuk basuhan yang pertama pada wuduk atau mandi wajib
4. Air mutannajis ialah air yang sedikit ( kurang dua kolam) termasuk kedalamannya najis
1. Murid mendengar hukum dan bahagian air
2. Murid memfocuskan air terbahagi kepada 4 bahagian.
Kemahiran
Mendengar

KBKK
Perbincangan

Strategi
Berpusatkan guru & berpusatkan murid

Langkah 3
( 5 minit)
Menjaga kebersihan air.

Kepentingan menjaga kebersihan air.

1. Air yang bersih boleh dibuat makan dan minum
2. Air yang bersih sah digunakan untuk berwuduk atau mandi wajib
1. Murid dibahagikan kepada kumpulan mengikut meja
1. Murid dikehendaki berbincang bersama rakan sekumpulan mengenai air adalah nikmat yang paling berharga.
2. Murid memberikan jawapan apa yang dibincang bersama ahli kumpulan
Kaedah :

- Aplikasi kaedah perbincangan

KBKK :

- Berbincangan bersama ahli kumpulan mengikut tugasan yang diberikan

Alat bantu mengajar

- Kertas soalan yang diberikan oleh guru
Penutupan
(3 minit)
- Menerangkan semula air yang sah dibuat bersuci
- Menjelaskan diantara hukum dan bahagian air
- Menerangkan kepentingan menjaga kebersihan air
- Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran pada hari ini

KBKK :

Merumus pembelajaran

Nilai :

- Kesedaran kendiri
- Menghargai
- Menghayati

Cacatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana slide ada yang terlalu gelap sedikit menenggelamkan tulisan yang dipaparkan. Tetapi saya sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing :

Disediakan oleh :


….……………………..
(                  )   


Ulasan

Catatan Popular