KEMAHIRAN PnP STRATEGI, PENDEKATAN & TEKNIK

KEMAHIRAN PnP STRATEGI, PENDEKATAN DAN TEKNIK

NOTA RINGKAS

 MUHAMAD ANIF BIN MD NGALIMON
KID 170504030
DPI SEM 4

DEFINISI STRATEGI :

Cara / Langkah / tindakan yang mesti dilaksanakan untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran, Ia lebih menjerumus dan menumpukan kepada pencapaian atau hari pembelajaran

STRATEGI PENGAJARAN PENDIDIKAN ISLAM :

1. Berpusatkan guru
2. Berpusatkan pelajar
3. Berpusatkan bahan
4. Pengajaran secara kelas
5. Strategi pengajaran secara individu

BERPUSATKAN MURID

1. Murid memainkan peranan yang penting
2. Murid digalakkan melibatkan diri secara aktif
3. Guru ialah seorang pemimpin yang membimbing murid menjalankan aktiviti
4. Penggunaan teknik inkuiri penemuan, perbincangan, sumbang saran dan main peranan

CIRI-CIRI BERPUSATKAN MURID

1. Ciri kepimpinan bersifat demokratik
2. Komunikasi berlaku secara dua hala
3. Lebih mengutamakan objektif pembelajaaran murid
4. Murid menunjukkan sifat kreatif

BERPUSATKAN GURU

1. Memainkan peranan utama
2. Guru menguasai dan mengawal aktiviti
3. Guru banyak memberi penerangan

CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN GURU

1. Mengutamankan pencapaian objektif pengajaran guru
2. Interaksi guru dan pelajar adalah sehala
3. Ciri kepimpinan guru bersifat autokratik murid menjadi kurang kreatif
4. Penyebaran ilmu pengetahuan lebih mengutamakan daripada penyuburan nilai murni / perkembangan

BERPUSATKAN BAHAN

1. Guru menyampaikan pengajaran dengan menggunakan bahan
2. Murid boleh memahami pembelajaran dengan lebih bermakna secara sendiri /berkumpul tanpa kehadiran guru
3. Buku skrap, manual, aido-visual dengan penggunaan projektor

CIRI-CIRI BERPUSATKAN BAHAN

1. Bahan pelajaran memainkan peranan penting
2. Komunikasi antara guru dan bahan
3. Menekankan kepentingan kognitif / sumatif

DEFINISI PENDEKATAN

Satu pandangan mengenai idea utama yang hendak dibahankan dan merupakan satu penyataan yang diterima umum dan menjadi asas kepada sesuatu huraian. Satu kumpulan andaian yang saling berkait

JENIS-JENIS PENDEKATAN

1. Pendekatan induktif
2. Pendekatan deduktif
3. Pendekatan elektif
4. Pendekatan komunikasi
5. Pendekatan tematik
6. Pendekatan interaksional
7. Pendekatan bersepadu
8. Pendekatan masteri

CIRI-CIRI PENDEKATAN

1. Mempelbagaikan perbendaharaan kata untuk mendapatkan hukum
2. Contoh yang digunakan mestilah sesuai dan mencukupi
3. Contoh mesti betul supaya murid dapat meniru dan menghasilkan contoh yang lain

PENDEKATAN INDUKTIF

Pendekatan induktif melibatkan aktiviti mengumpul dan mentafsirkan maklumat-maklumat, kemudian membuat generalisasikan atau kesimpulannya. Dalam penggunaan kaedah induktif ini, guru akan memulakan pengajarannya dengan memberikan beberapa contoh yang khusus tetapi mengandungi satu prinsip yang sama

PENDEKATAN ELEKTIF

Konsep pendekatan elektif merupakan gabungan pendekatan-pendekatan yang digunakan secara strategi pengajaran untuk melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Banyak digunakan dalam pengajaran sains dan matematik


KEMAHIRAN MIKRO / MAKRO

1. Kemahiran set induksi
2. Kemahiran menerang
3. Kemahiran penyoalan
4. Kemahiran variasi ransangan
5. Kemahiran penggunaan papan hitam
6. Kemahiran pengukuhan
7. Kemahiran penutup


  • PRINSIP SET INDUKSI

1. Bekait sukatan pelajaran
2. Berkait dengan tajuk pelajaran
3. Sesuai pengalaman murid
4. Sesuai dengan umur murid

OBJEKTIF SET INDUKSI

1. Mewujudkan kesediaan murid untuk belajar
2. Menarik perhatian murid
3. Menarik minat pelajar
4. Mengekalkan minat pelajar
5. Membantu memudahkan proses pembelajaran murid

KOMPONEN SET INDUKSI

1. Menarik perhatian murid ( berlakon, menyanyi, audio)
2. Mewujudkan motivasi ( memberi kata-kata semangat)
3. Membuat perkaitan ( pelajaran lepas atau semasa)
4. Menstruktur


  • KEMAHIRAN MENARIK PERHATIAN

1. Menggunakan nada suara
2. Menggunakan alat bantu mengajar
3. Menggunakan gerakan isyarat
4. Menggunakan aktiviti luar biasa

CONTOH MEWUJUDKAN MOTIVASI

1. Membangkitkan rasa ingin tahu
2. Menggunakan unsur suspen
3. Aktiviti yang intraktif
4. Menggunakan soalan mencabar

CONTOH MEMBUAT PERKAITAN

1. Menggunakan satu siri soalan yang berkaitan
2. Menyatakan had tugasan
3. Membuat perhatian

CONTOH MESTRUKTUR

1. Mengaitkan pengetahuan lepas pelajar
2. Mengaitkan peristiwa lampau dengan peristiwa semasa
3. Mengaitkan minat dan pengalaman

l  KEMAHIRAN MENERANG

Menyampaikan maklumat, konsep atau isi kandungan pelajaran pada peringkat perkembangan

l  OBJEKTIF PENYOALAN

1. Uji pengetahuan murid
2. Rangsang pemikiran
3. Menarik perhatian
4. Menilai keberkesanan
5. Mengulangkaji pelajaran
6. Mengukuh kefahaman
7. Menimbul minat
8. Mengembangkan pemikiran

l  KEMAHIRAN PENGUKUHAN

1. Elak komen negatif
2. Berubah dari semasa ke semasa
3. Diberi sebaik sahaja selesai menjawab
4. Teknik pengukuhan sesuai
5. Diberi dengan ikhlas tahap pelajar

l  VARIASI RANSANGAN

1. Teknik mempelbagaikan kaedah penyampaian guru
2. Bertujuan menarik perhatian dan minat murid
3. Kemahiran mengubah tingkah laku guru mempelbagaikan aktiviti corak

l  KEMAHIRAN MENUTUP

Bahagian terakhir sesuatu pelajaran

PRINSIP - PRINSIP PENUTUP


Sesuai dengan objektif dan isi pelajaran





Ulasan

Catatan Popular