KEMAHIRAN PnP STRATEGI, PENDEKATAN & TEKNIK
KEMAHIRAN PnP STRATEGI, PENDEKATAN DAN TEKNIK
NOTA RINGKAS
MUHAMAD ANIF BIN MD NGALIMON
KID 170504030
DPI SEM 4
DEFINISI STRATEGI :
Cara / Langkah / tindakan yang mesti dilaksanakan untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran, Ia lebih menjerumus dan menumpukan kepada pencapaian atau hari pembelajaran
STRATEGI PENGAJARAN PENDIDIKAN ISLAM :
1. Berpusatkan guru
2. Berpusatkan pelajar
3. Berpusatkan bahan
4. Pengajaran secara kelas
5. Strategi pengajaran secara individu
BERPUSATKAN MURID
1. Murid memainkan peranan yang penting
2. Murid digalakkan melibatkan diri secara aktif
3. Guru ialah seorang pemimpin yang membimbing murid menjalankan aktiviti
4. Penggunaan teknik inkuiri penemuan, perbincangan, sumbang saran dan main peranan
CIRI-CIRI BERPUSATKAN MURID
1. Ciri kepimpinan bersifat demokratik
2. Komunikasi berlaku secara dua hala
3. Lebih mengutamakan objektif pembelajaaran murid
4. Murid menunjukkan sifat kreatif
BERPUSATKAN GURU
1. Memainkan peranan utama
2. Guru menguasai dan mengawal aktiviti
3. Guru banyak memberi penerangan
CIRI-CIRI STRATEGI PEMUSATAN GURU
1. Mengutamankan pencapaian objektif pengajaran guru
2. Interaksi guru dan pelajar adalah sehala
3. Ciri kepimpinan guru bersifat autokratik murid menjadi kurang kreatif
4. Penyebaran ilmu pengetahuan lebih mengutamakan daripada penyuburan nilai murni / perkembangan
BERPUSATKAN BAHAN
1. Guru menyampaikan pengajaran dengan menggunakan bahan
2. Murid boleh memahami pembelajaran dengan lebih bermakna secara sendiri /berkumpul tanpa kehadiran guru
3. Buku skrap, manual, aido-visual dengan penggunaan projektor
CIRI-CIRI BERPUSATKAN BAHAN
1. Bahan pelajaran memainkan peranan penting
2. Komunikasi antara guru dan bahan
3. Menekankan kepentingan kognitif / sumatif
DEFINISI PENDEKATAN
Satu pandangan mengenai idea utama yang hendak dibahankan dan merupakan satu penyataan yang diterima umum dan menjadi asas kepada sesuatu huraian. Satu kumpulan andaian yang saling berkait
JENIS-JENIS PENDEKATAN
1. Pendekatan induktif
2. Pendekatan deduktif
3. Pendekatan elektif
4. Pendekatan komunikasi
5. Pendekatan tematik
6. Pendekatan interaksional
7. Pendekatan bersepadu
8. Pendekatan masteri
CIRI-CIRI PENDEKATAN
1. Mempelbagaikan perbendaharaan kata untuk mendapatkan hukum
2. Contoh yang digunakan mestilah sesuai dan mencukupi
3. Contoh mesti betul supaya murid dapat meniru dan menghasilkan contoh yang lain
PENDEKATAN INDUKTIF
Pendekatan induktif melibatkan aktiviti mengumpul dan mentafsirkan maklumat-maklumat, kemudian membuat generalisasikan atau kesimpulannya. Dalam penggunaan kaedah induktif ini, guru akan memulakan pengajarannya dengan memberikan beberapa contoh yang khusus tetapi mengandungi satu prinsip yang sama
PENDEKATAN ELEKTIF
Konsep pendekatan elektif merupakan gabungan pendekatan-pendekatan yang digunakan secara strategi pengajaran untuk melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Banyak digunakan dalam pengajaran sains dan matematik
KEMAHIRAN MIKRO / MAKRO
1. Kemahiran set induksi
2. Kemahiran menerang
3. Kemahiran penyoalan
4. Kemahiran variasi ransangan
5. Kemahiran penggunaan papan hitam
6. Kemahiran pengukuhan
7. Kemahiran penutup
- PRINSIP SET INDUKSI
1. Bekait sukatan pelajaran
2. Berkait dengan tajuk pelajaran
3. Sesuai pengalaman murid
4. Sesuai dengan umur murid
OBJEKTIF SET INDUKSI
1. Mewujudkan kesediaan murid untuk belajar
2. Menarik perhatian murid
3. Menarik minat pelajar
4. Mengekalkan minat pelajar
5. Membantu memudahkan proses pembelajaran murid
KOMPONEN SET INDUKSI
1. Menarik perhatian murid ( berlakon, menyanyi, audio)
2. Mewujudkan motivasi ( memberi kata-kata semangat)
3. Membuat perkaitan ( pelajaran lepas atau semasa)
4. Menstruktur
- KEMAHIRAN MENARIK PERHATIAN
1. Menggunakan nada suara
2. Menggunakan alat bantu mengajar
3. Menggunakan gerakan isyarat
4. Menggunakan aktiviti luar biasa
CONTOH MEWUJUDKAN MOTIVASI
1. Membangkitkan rasa ingin tahu
2. Menggunakan unsur suspen
3. Aktiviti yang intraktif
4. Menggunakan soalan mencabar
CONTOH MEMBUAT PERKAITAN
1. Menggunakan satu siri soalan yang berkaitan
2. Menyatakan had tugasan
3. Membuat perhatian
CONTOH MESTRUKTUR
1. Mengaitkan pengetahuan lepas pelajar
2. Mengaitkan peristiwa lampau dengan peristiwa semasa
3. Mengaitkan minat dan pengalaman
l KEMAHIRAN
MENERANG
Menyampaikan
maklumat, konsep atau isi kandungan pelajaran pada peringkat perkembangan
l
OBJEKTIF PENYOALAN
1. Uji
pengetahuan murid
2. Rangsang
pemikiran
3. Menarik
perhatian
4. Menilai
keberkesanan
5. Mengulangkaji
pelajaran
6. Mengukuh
kefahaman
7. Menimbul
minat
8. Mengembangkan
pemikiran
l
KEMAHIRAN PENGUKUHAN
1. Elak
komen negatif
2. Berubah
dari semasa ke semasa
3. Diberi
sebaik sahaja selesai menjawab
4. Teknik
pengukuhan sesuai
5. Diberi
dengan ikhlas tahap pelajar
l
VARIASI RANSANGAN
1. Teknik
mempelbagaikan kaedah penyampaian guru
2. Bertujuan
menarik perhatian dan minat murid
3. Kemahiran
mengubah tingkah laku guru mempelbagaikan aktiviti corak
l
KEMAHIRAN MENUTUP
Bahagian
terakhir sesuatu pelajaran
PRINSIP - PRINSIP PENUTUP
Sesuai
dengan objektif dan isi pelajaran
Ulasan
Catat Ulasan