RPH 1
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 1
Nama Guru : Muhammad Anif Bin Md Ngalimon
Mata Pelajaran : Ibadat
Kelas : 2 Abu Bakar
Tarikh : 1/ 1/ 2019
Masa : 3.30-4.00 pm
Bilangan : 25 Orang
Tajuk : Air
Kemahiran : Membaca, Mendengar & Melihat
Kaedah : Dialog
Pengetahuan sedia : Murid boleh di ukur dengan kaedah kegunaan air dengan sempurna
Hasil pelajaran : 1. Menyebut pengertian air.
2. Menyatakan kepentingan menjaga kebersihan
3. Menulis bahawa air adalah nikmat yang paling berharga
Kemahiran berfikir : Soal jawab, merumus & banding beza
Penerapan nilai : Displin, tolong menolong & menjaga kebersihan
Bahan bantu mengajar : Papan paparan, kad imbasan huruf & kad gambar
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
|
Cacatan nilai
|
Pendahuluan
(3 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
|
1. Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Tolong menolong, displin & menjaga kebersihan
|
Set induksi
(5 minit)
|
1. Apa yang anda lihat dalam gambar dihadapan?
Andaian jawapan : air laut dan air gunung
2. Tahukah murid-murid bahawa air merupakan keperluan wajib kepada manusia?
Andaian jawapan : Tahu
3. Apakah kegunaan air bersih kepada manusia?
Andaian jawapan : Untuk meneruskan kehidupan
4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
1. Guru menampal gambar pada kad manila dan papan putih
2. Guru mengutaran beberapa soalan yang berkaitan
3. Pelajar mencuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada
4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
Kemahiran berfikir
Membuat perkaitan sumbang sara.
Strategi
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Pendekatan
Berani menjawab
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Pengertian air
Air adalah cecair yang berbentuk daripada dua bahagian hydrogen dan satu bahagian oksigen atau ringkasnya h2o
|
1. Guru mendengar pengertian air
2. Guru menyuruh murid berbincang secara berdua-dua
3. Guru menyoal apa yang disampaikan oleh berdasarkan tajuk pelajaran
|
Strategi 1
Berpusatkan guru & murid
Pendekatan 2
induktif
Teknik 3
Soal jawab
Aktiviti 4
Berbincang secara berkumpulan
Kemahiran:
1. Dapat memahami dengan baik apa yang guru sampaikan
Alat bantu mengajar
Kitab, kad manila, komputer riba, LCD
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Kepentingan menjaga kebersihan. Kita wajib menjaga kebersihan pada tubuh badan, pakaian, tempat tinggal dan persekitaran pada setiap masa dan keadaan. Antaranya adalah :
1. Merupakan satu tuntutan agama
2. Membawa ketengangan dan rasa selesa
3. Memelihara kesihatan tubuh badan
4. Disukai oleh kawan-kawan
|
1. Murid dibahagikan kepada kumpulan mengikut meja
2. Murid dikehendaki berbincang bersama rakan sekumpulan mengenai kepentingan menjaga kebersihan.
3. Murid memberikan jawapan apa yang dibincang bersama ahli kumpulan
|
Kemahiran
Mendengar
KBKK
Perbincangan
Strategi
Berpusatkan guru & berpusatkan murid
|
Langkah 3
( 5 minit)
|
Air adalah nikmat yang paling berharga :
1. Air merupakan satu nikmat yang dikurniakan oleh Allah swt yang sangat berharga
2. Setiap kehidupan dibumi ini memerlukan air untuk terus hidup
3. Manusia menggunakan air untuk berwuduk, makan, minum, mandi dan sebagainya
4. Air juga merupakan sumber atau untuk bersuci
|
1. Murid dibahagikan kepada kumpulan mengikut meja
2. Murid dikehendaki berbincang bersama rakan sekumpulan mengenai air adalah nikmat yang paling berharga.
3. Murid memberikan jawapan apa yang dibincang bersama ahli kumpulan
|
Kaedah :
- Aplikasi kaedah perbincangan
KBKK :
- Berbincangan bersama ahli kumpulan mengikut tugasan yang diberikan
Alat bantu mengajar
- Kertas soalan yang diberikan oleh guru
|
Penutupan
(3 minit)
|
- Menerangkan semula pengertian air
- Menjelaskan diantara kepentingan menjaga kebersihan
- Menerangkan air adalah nikmat yang paling berharga
|
- Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran pada hari ini
|
KBKK :
Merumus pembelajaran
Nilai :
- Kesedaran kendiri
- Menghargai
- Menghayati
|
Cacatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana slide ada yang terlalu gelap sedikit menenggelamkan tulisan yang dipaparkan. Tetapi saya sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
Disediakan oleh :
….……………………..
( )
Ulasan
Catat Ulasan