RPH 3

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Nama Guru : Muhammad Anif Bin Md Ngalimon

Mata Pelajaran : Ibadat

Kelas : 2 Abu Bakar

Tarikh :10/1/2019

Masa :3.30-4.00 pm

Bilangan : 25 Orang

Tajuk : Najis

Kemahiran : Membaca, Mendengar & Melihat

Kaedah : Perbincangan

Pengetahuan sedia : Murid boleh di ukur dengan cara membersihkan najis dengan sempurna mengikut syariat Islam

Hasil pelajaran :

1. Menyatakan pengertian najis
2. Menyenaraikan bahagian-bahagian najis
3. Melabelkan cara membersihkan najis
              
Kemahiran berfikir : Soal jawab, merumus & banding beza

Penerapan nilai : Displin, tolong menolong & menjaga kebersihan

Bahan bantu mengajar : Papan paparan, kad imbasan huruf & kad gambar

Langkah / Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Cacatan nilai
Pendahuluan
(3 minit)
Ucapan salam dan bacaan doa
1. Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
Tolong menolong, displin & menjaga kebersihan
Set induksi
(5 minit)
1. Apa yang anda lihat dalam gambar diatas, ai terkena najis ataupun tidak ?

Andaian jawapan : Terkene najis ringgan

2. Tahukah murid-murid bahawa najis perlu dibersihkan sekiranya terkene kepada manusia?

Andaian jawapan : Tahu

3. Adakah najis perlu dibersihkan sekiranya terkena kepada manusia?

Andaian jawapan : Perlu untuk melakukan amal ibadat dengan sempurna

4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari

1. Guru menampal gambar pada kad manila dan papan putih

2. Guru mengutaran beberapa soalan yang berkaitan mengenai najis

3. Pelajar mencuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada

4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
Kemahiran berfikir

Membuat perkaitan sumbang sara.

Strategi

Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan

Pendekatan

Berani menjawab

Langkah 1
(10 minit)
Pengertian najis.

-Najis merupakan benda-benda yang kotor dan menjijikan
- Ia termasuklah yang keluar daripada kubul dan dubur, sama ada berupa cecair atau pepejal, melainkan manis
- Susu haiwan yang dagingnya tidak halal dimakan adalah najis
-Najis pada bahasa sesuatu yang kotor
- Istilah kekotoran yang tidak sah ibadat, seperti solat, dengan sebab adanya pada badan, pakaian atau tempat solat
1. Guru mendengar murid membaca pengertian najis

2. Guru menyuruh murid berbincang secara berkumpulan mengikut meja

3. Guru menyoal apa yang disampaikan oleh berdasarkan tajuk pelajaran
Strategi 1
Berpusatkan guru & murid
Pendekatan 2
induktif
Teknik 3
Soal jawab
Aktiviti 4
Berbincang secara berkumpulan
Kemahiran:
1. Dapat memahami dengan baik apa yang guru sampaikan

Alat bantu mengajar
Kitab, kad manila, komputer riba, LCD



Langkah 2
(5 minit)
Bahagian-bahagian najis.

1. Najis murallahzah ialah najis yang sangat kotor, iaitu anjing dan babi
2. Najis mutawasittah najis yang sederhana kekotorannya, iaitu najis yang lain daripada najis murallahzah dan muhaffafah
3. Najis muhaffafah najis yang ringang kekotorannya iaitu air kencing kanak-kanak lelaki yang belum makan selain susu ibu dan umur belum sampai dua tahun
1 Murid mendengar guru membaca bahagian najis

2. Murid memfocuskan najis terbahagi kepada 3 bahagian.
Kemahiran
Mendengar

KBKK
Perbincangan

Strategi
Berpusatkan guru & berpusatkan murid

Langkah 3
( 5 minit)
Cara membersihkan najis.

1. Murallahzah :
Jika terkena pada kaki
- Kaki terpijak tahi anjing
- Hilangkan ain najis terlebih dahulu
- Basuh dengan air mutlak bercampur tanah (sekali)
- Basuh derngan air mutlak (enam kali)

2. Mutawasittah
Jika terkena pada baju
- Baju terkena najis
- Hilangkan ain najis
- Basuh sehingga hilang najis rasa, warna dan bau

3. Muhaffafah
- Hendaklah dihilanghkan ain najis terlebih dahulu
- Renjis dengan air mutlak pada selurug tempat yang terkena najis
- Jika tiada ain, memadailah renjus dengan air mutlak seluruh tempat yang kene najis
1. Murid dibahagikan kepada kumpulan mengikut meja
2. Murid dikehendaki berbincang bersama rakan sekumpulan mengenai cara membersihkan najis
3. Murid memberikan jawapan apa yang dibincang bersama ahli kumpulan
Kaedah :

- Aplikasi kaedah perbincangan

KBKK :

- Berbincangan bersama ahli kumpulan mengikut tugasan yang diberikan

Alat bantu mengajar

- Kertas soalan yang diberikan oleh guru
Penutupan
(3 minit)
- Menerangkan semula pengertian najis
- Menjelaskan diantara bahagian najis
- Menerangkan kepentingan cara membersihkan najis
- Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran pada hari ini

KBKK :

Merumus pembelajaran

Nilai :

- Kesedaran kendiri
-Bertanggungjawab
- Kebersihan

Cacatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana slide ada yang terlalu gelap sedikit menenggelamkan tulisan yang dipaparkan. Tetapi saya sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing :

Disediakan oleh :


….……………………..
(                  )


Ulasan

Catatan Popular