RPH 3
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Muhammad Anif Bin Md Ngalimon
Mata Pelajaran : Ibadat
Kelas : 2 Abu Bakar
Tarikh :10/1/2019
Masa :3.30-4.00 pm
Bilangan : 25 Orang
Tajuk : Najis
Kemahiran : Membaca, Mendengar & Melihat
Kaedah : Perbincangan
Pengetahuan sedia : Murid boleh di ukur dengan cara membersihkan najis dengan sempurna mengikut syariat Islam
Hasil pelajaran :
1. Menyatakan pengertian najis
2. Menyenaraikan bahagian-bahagian najis
3. Melabelkan cara membersihkan najis
Kemahiran berfikir : Soal jawab, merumus & banding beza
Penerapan nilai : Displin, tolong menolong & menjaga kebersihan
Bahan bantu mengajar : Papan paparan, kad imbasan huruf & kad gambar
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
|
Cacatan nilai
|
Pendahuluan
(3 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
|
1. Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Tolong menolong, displin & menjaga kebersihan
|
Set induksi
(5 minit)
|
1. Apa yang anda lihat dalam gambar diatas, ai terkena najis ataupun tidak ?
Andaian jawapan : Terkene najis ringgan
2. Tahukah murid-murid bahawa najis perlu dibersihkan sekiranya terkene kepada manusia?
Andaian jawapan : Tahu
3. Adakah najis perlu dibersihkan sekiranya terkena kepada manusia?
Andaian jawapan : Perlu untuk melakukan amal ibadat dengan sempurna
4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
1. Guru menampal gambar pada kad manila dan papan putih
2. Guru mengutaran beberapa soalan yang berkaitan mengenai najis
3. Pelajar mencuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada
4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
Kemahiran berfikir
Membuat perkaitan sumbang sara.
Strategi
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Pendekatan
Berani menjawab
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Pengertian najis.
-Najis merupakan benda-benda yang kotor dan menjijikan
- Ia termasuklah yang keluar daripada kubul dan dubur, sama ada berupa cecair atau pepejal, melainkan manis
- Susu haiwan yang dagingnya tidak halal dimakan adalah najis
-Najis pada bahasa sesuatu yang kotor
- Istilah kekotoran yang tidak sah ibadat, seperti solat, dengan sebab adanya pada badan, pakaian atau tempat solat
|
1. Guru mendengar murid membaca pengertian najis
2. Guru menyuruh murid berbincang secara berkumpulan mengikut meja
3. Guru menyoal apa yang disampaikan oleh berdasarkan tajuk pelajaran
|
Strategi 1
Berpusatkan guru & murid
Pendekatan 2
induktif
Teknik 3
Soal jawab
Aktiviti 4
Berbincang secara berkumpulan
Kemahiran:
1. Dapat memahami dengan baik apa yang guru sampaikan
Alat bantu mengajar
Kitab, kad manila, komputer riba, LCD
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Bahagian-bahagian najis.
1. Najis murallahzah ialah najis yang sangat kotor, iaitu anjing dan babi
2. Najis mutawasittah najis yang sederhana kekotorannya, iaitu najis yang lain daripada najis murallahzah dan muhaffafah
3. Najis muhaffafah najis yang ringang kekotorannya iaitu air kencing kanak-kanak lelaki yang belum makan selain susu ibu dan umur belum sampai dua tahun
|
1 Murid mendengar guru membaca bahagian najis
2. Murid memfocuskan najis terbahagi kepada 3 bahagian.
|
Kemahiran
Mendengar
KBKK
Perbincangan
Strategi
Berpusatkan guru & berpusatkan murid
|
Langkah 3
( 5 minit)
|
Cara membersihkan najis.
1. Murallahzah :
Jika terkena pada kaki
- Kaki terpijak tahi anjing
- Hilangkan ain najis terlebih dahulu
- Basuh dengan air mutlak bercampur tanah (sekali)
- Basuh derngan air mutlak (enam kali)
2. Mutawasittah
Jika terkena pada baju
- Baju terkena najis
- Hilangkan ain najis
- Basuh sehingga hilang najis rasa, warna dan bau
3. Muhaffafah
- Hendaklah dihilanghkan ain najis terlebih dahulu
- Renjis dengan air mutlak pada selurug tempat yang terkena najis
- Jika tiada ain, memadailah renjus dengan air mutlak seluruh tempat yang kene najis
|
1. Murid dibahagikan kepada kumpulan mengikut meja
2. Murid dikehendaki berbincang bersama rakan sekumpulan mengenai cara membersihkan najis
3. Murid memberikan jawapan apa yang dibincang bersama ahli kumpulan
|
Kaedah :
- Aplikasi kaedah perbincangan
KBKK :
- Berbincangan bersama ahli kumpulan mengikut tugasan yang diberikan
Alat bantu mengajar
- Kertas soalan yang diberikan oleh guru
|
Penutupan
(3 minit)
|
- Menerangkan semula pengertian najis
- Menjelaskan diantara bahagian najis
- Menerangkan kepentingan cara membersihkan najis
|
- Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran pada hari ini
|
KBKK :
Merumus pembelajaran
Nilai :
- Kesedaran kendiri
-Bertanggungjawab
- Kebersihan
|
Cacatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana slide ada yang terlalu gelap sedikit menenggelamkan tulisan yang dipaparkan. Tetapi saya sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
Disediakan oleh :
….……………………..
( )
Ulasan
Catat Ulasan