RPH 4
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru : Muhammad Anif Bin Md Ngalimon
Mata Pelajaran : Ibadat
Kelas : 2 Abu Bakar
Tarikh :10/1/2019
Masa :3.30-4.00 pm
Bilangan : 25 Orang
Tajuk : Qada hajat
Kemahiran : Membaca, Mendengar & Melihat
Kaedah : Berdialog
Pengetahuan sedia : Murid boleh di ukur dengan apa itu qada hajat dengan memahami secara lebih mudah
Hasil pelajaran :
1. Menyebut pengertian qada hajat
2. Menyebut perkara yang sunat ketika qada hajat
3. Menyebut perkara yang makhruh ketika qada hajat
Kemahiran berfikir : Soal jawab, merumus & banding beza
Penerapan nilai : Displin, tolong menolong & bertanggungjawab
Bahan bantu mengajar : Papan paparan, kad imbasan huruf & kad gambar
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
|
Cacatan nilai
|
Pendahuluan
(3 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
|
1. Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Tolong menolong, displin & menjaga kebersihan
|
Set induksi
(5 minit)
|
1. Apa yang anda lihat dalam gambar tersebut, lelaki tersebut ingin ke mana
Andaian jawapan : Pergi ke tandas
2. Tahukah murid-murid bahawa qada hajat mempunyai adab yang tersendiri ?
Andaian jawapan : Tahu
3. Adakah qada hajat perlu diaplikasikan dalam kehidupan manusia?
Andaian jawapan : Untuk mengetahui adab-adab serta doa
4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
1. Guru menampal gambar pada kad manila dan papan putih
2. Guru mengutaran beberapa soalan yang berkaitan mengenai qada hajat
3. Pelajar mencuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada
4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
Kemahiran berfikir
Membuat perkaitan sumbang sara.
Strategi
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Pendekatan
Berani menjawab
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Pengertian qada hajat :
1. Qada hajat pada bahasa menunaikan hajat
2. Qada hajat pada istilah buang air besar atau buang air kecil
|
1. Guru mendengar murid membaca pengertian qada hajat
2. Guru menyuruh murid berbincang dengan rakan sebelah
3. Guru menyoal apa yang disampaikan oleh berdasarkan tajuk pelajaran
|
Strategi 1
Berpusatkan guru & murid
Pendekatan 2
induktif
Teknik 3
Soal jawab
Aktiviti 4
Berbincang secara berkumpulan
Kemahiran:
Dapat memahami dengan baik apa yang guru sampaikan
Alat bantu mengajar
Kitab, kad manila, komputer riba, LCD
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Adab-adab qada hajat :
Perkara sunat.
1. Menutup kepala
2. Memakai selipar
3. Membaca doa sebelum & selepas
Perkara makhruh.
1. Bercakap
2. Duduk lama
3. Berdiri melainkan ada keuzuran
Perkara haram.
1. Mengadap atau membelakangkan kiblat jika tidak berdinding
2. Diatas kubur
3. Dalam masjid, surau & tempat solat
|
1. Murid mendengar guru membaca adab-adab qada hajat
2. Murid menumpukan mengenai perkara sunat, makhruh & haram qada hajat.
|
Kemahiran
Mendengar
Melihat
bertutur
KBKK
dialog
Strategi
Berpusatkan guru & berpusatkan murid
|
Langkah 3
( 5 minit)
|
Istinjak ( bersuci selepas qada hajat)
- Istinjak ertinya membersihkan qubul dan dubur selepas membuang air besar dan kecil dari kotoran dan cairan selain daripada mani.
Alat istinjak
- Air mutlak
- Batu
- Daun kering
- Kertas tisu
Adan-adab istinjak
- Menggunakan air mutlak
- Beristinjak dengan tangan kiri
- Membaca doa selepas istinjak
Doa selapas istinjak :
Ertinya ; Ya allah, sucikanlah hatiku daripada nifa’ dan lindungi kehormatan daripada kejahatan
|
1. Murid dibahagikan kepada kumpulan mengikut meja
2. Murid dikehendaki berbincang bersama rakan sekumpulan mengenai adab-adab istinjak
3. Murid memberikan jawapan apa yang dibincang bersama ahli kumpulan
|
Kaedah :
- Aplikasi kaedah dialog
KBKK :
- Berbincangan bersama ahli kumpulan mengikut tugasan yang diberikan
Alat bantu mengajar
- Kertas soalan yang diberikan oleh guru
|
Penutupan
(3 minit)
|
- Menerangkan semula pengertian qada hajat
- Menjelaskan diantara adab-adab qada hajat
- Menerangkan kepentingan beristinjak
|
- Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran pada hari ini
|
KBKK :
Merumus pembelajaran
Nilai :
- Kesedaran kendiri
-Bertanggungjawab
- Kebersihan
|
Cacatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana slide ada yang terlalu gelap sedikit menenggelamkan tulisan yang dipaparkan. Tetapi saya sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
Disediakan oleh :
….……………………..
( )
Ulasan
Catat Ulasan