RPH 6
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 6
Nama
Guru : Muhammad Anif Bin Md Ngalimon
Mata
Pelajaran : Ibadat
Kelas
: 2 Abu Bakar
Tarikh
:10/1/2019
Masa
:3.30-4.00 pm
Bilangan
: 25 Orang
Tajuk
: wuduk
Kemahiran
: Membaca, Mendengar & Melihat
Kaedah
: Perbincangan
Pengetahuan
sedia : Murid dapat mengamalkan kehidupan secara berwuduk dan mengenal anggota
berwuduk
Hasil
pelajaran :
1. Mengenal
anggota-anggota wuduk
2. Dapat
melakukan wuduk dengan sempurna
3. Melafazkan
doa wuduk dengan betul
Kemahiran
berfikir : Soal jawab, merumus & banding beza
Penerapan
nilai : Displin, tolong menolong & bertanggungjawab
Bahan
bantu mengajar : Papan paparan, kad imbasan huruf & kad gambar
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
|
Cacatan nilai
|
Pendahuluan
(3 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
|
1. Guru
meminta murid membaca doa pelajaran
2. Guru
dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Tolong menolong, displin & menjaga kebersihan
|
Set induksi
(5 minit)
|
1. Apa
yang anda sedang anda lihat dalam gambar tersebut,
Andaian jawapan : Seorang lelaki sedang berwuduk
2. Tahukah
murid-murid bahawa apabila kita mahu solat kita akan berwuduk ?
Andaian jawapan : Tahu
3. Adakah
berwuduk dapat membersihkan diri awak?
Andaian jawapan : Ya, dapat membersihkan diri kita
dari kekotoran
4. Guru
mengaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
1. Guru
menampal gambar pada kad manila dan papan putih
2. Guru
mengutaran beberapa soalan yang berkaitan mengenai berwuduk
3. Pelajar
mencuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada
4. Guru
mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
Kemahiran berfikir
Membuat perkaitan sumbang sara.
Strategi
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Pendekatan
Berani menjawab
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Perkara yang membatalkan wuduk :
1. Keluar
benda dari qubul dan dubur
2. Tidur
tidak tetap punggung
3. Hilang
akal dengan sebak mabuk
4. Bersentuhan
kulit lelaki dan perempuan yang belum kawin
5. Menyentuh
qubul dan dubur
|
1. Guru
mendengar murid membaca perkara yang membatalkan wuduk
2. Guru
menyuruh murid berbincang dengan rakan sebelah
3. Guru
menyoal apa yang disampaikan oleh berdasarkan tajuk pelajaran
|
Strategi 1
Berpusatkan guru & murid
Pendekatan 2
induktif
Teknik 3
Soal jawab
Aktiviti 4
Berbincang secara berkumpulan
Kemahiran:
Dapat memahami dengan baik apa yang guru sampaikan
Alat bantu mengajar
Kitab, kad manila, komputer riba, LCD
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Sempurnakan wuduk :
Kita hendaklah melakukan wuduk kerana allah dengan
sempurna. Selain itu, kita perlulah mengikut adab wuduk dan melakukan perkara
sunat serta meninggalkan perkara yang makhruh semasa berwuduk
|
1. Murid
mendengar guru membaca perkara yang menyempurnakan wuduk
2. Murid
menumpukan guru membaca
|
Kemahiran
Mendengar
Melihat
bertutur
KBKK
dialog
Strategi
Berpusatkan guru & berpusatkan murid
|
Langkah 3
( 5 minit)
|
Perkara makhruh ketika wuduk :
1. Menggunakan
air dengan berlebihan
2. Membasuh
anggota wuduk lebih tiga kali
3. Mendahulukan
anggota sebelah kiri
4. Bercakap
ketika berwuduk
5. Mengeringkan
anggota wuduk dengan menggelap atau seumpanya
|
1. Murid
dibahagikan kepada kumpulan mengikut meja
2. Murid
dikehendaki berbincang bersama rakan sekumpulan mengenai perkara yang makhruh
berwuduk
3. Murid
memberikan jawapan apa yang dibincang bersama ahli kumpulan
|
Kaedah :
- Aplikasi kaedah dialog
KBKK :
- Berbincangan bersama ahli kumpulan mengikut
tugasan yang diberikan
Alat bantu mengajar
- Kertas soalan yang diberikan oleh guru
|
Penutupan
(3 minit)
|
- Menerangkan semula perkara yang membatalkan
wuduk
- Menjelaskan secara terperinci berwuduk
- Menerangkan perkara yang makhrub ketika berwuduk
|
- Beberapa orang murid diminta untuk mengulang
semula isi pelajaran pada hari ini
|
KBKK :
Merumus pembelajaran
Nilai :
- Kesedaran kendiri
-Bertanggungjawab
- Kebersihan
|
Cacatan refleksi : Saya berasa
bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada
pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi.
Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana slide ada yang terlalu gelap
sedikit menenggelamkan tulisan yang dipaparkan. Tetapi saya sangat berpuas
hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
Disediakan
oleh :
….……………………..
( )
Ulasan
Catat Ulasan