RPH 7


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 7

Nama Guru : Muhammad Anif Bin Md Ngalimon

Mata Pelajaran : Ibadat

Kelas : 2 Abu Bakar

Tarikh :10/1/2019

Masa :3.30-4.00 pm

Bilangan : 25 Orang

Tajuk : Azan dan iqamat

Kemahiran : Membaca, Mendengar & Melihat

Kaedah : Berdialog

Pengetahuan sedia : Murid dapat melacarkan alunan azan serta memperbaiki azan dan iqamat

Hasil pelajaran :

1. Menyebut lafaz azan dan iqamat dengan sempurna
2. Membezakan antara azan dan iqamat
3. Membaca doa selepas azan          

Kemahiran berfikir : Soal jawab, merumus & banding beza

Penerapan nilai : Displin, tolong menolong & bertanggungjawab

Bahan bantu mengajar : Papan paparan, kad imbasan huruf & kad gambar

Langkah / Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Cacatan nilai
Pendahuluan
(3 minit)
Ucapan salam dan bacaan doa
1. Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.

Tolong menolong, displin & menjaga kebersihan
Set induksi
(5 minit)
1. Apa yang anda sedang anda lihat dalam gambar tersebut,

Andaian jawapan :
Lelaki sedang azan

2. Tahukah murid-murid apabila masuk waktu solat masjid atau surau mesti mengalunkan azan ?

Andaian jawapan : Tahu

3. Adakah azan dapat memberi tahu bahawa telah masuknya waktu solat ?

Andaian jawapan : Ya, dapat memberi tahu

4. Guru mengaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari

1. Guru menampal gambar pada kad manila dan papan putih

2. Guru mengutaran beberapa soalan yang berkaitan mengenai azan dan iqamat

3. Pelajar mencuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada

4. Guru mengkaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
Kemahiran berfikir

Membuat perkaitan sumbang sara.

Strategi

Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan

Pendekatan

Berani menjawab

Langkah 1
(10 minit)
Pengertian azan dan iqamat :

Azan adalah lafaz seruan  memanggil orang ramai untuk melakukan solat. Azam juga dinamakan bang. Orang yang melaungkan azan dinamakan muazzin
1. Guru mendengar murid membaca pengertian azan

2. Guru menyuruh murid berbincang dengan rakan sebelah

3. Guru menyoal apa yang disampaikan oleh berdasarkan tajuk pelajaran
Strategi 1
Berpusatkan guru & murid
Pendekatan 2
induktif
Teknik 3
Soal jawab
Aktiviti 4
Berbincang secara berkumpulan
Kemahiran:
Dapat memahami dengan baik apa yang guru sampaikan

Alat bantu mengajar
Kitab, kad manila, komputer riba, LCD



Langkah 2
(5 minit)
Tujuan azan :

1. Memberitahu kepada orang ramai masuknya waktu solat fardu
2. Menegakkan syariat Islam
3. Mengajak menuju kejayaan
1. Murid mendengar guru membaca perkara yang menyempurnakan wuduk

2. Murid menumpukan guru membaca
Kemahiran
Mendengar
Melihat
bertutur

KBKK
dialog

Strategi
Berpusatkan guru & berpusatkan murid

Langkah 3
( 5 minit)
Hukum azan :

1. Azan adalah ibadat sunat yang tertentu sebelum melakukan solat
2. Syarat muazzim
- Lelaki
- Beragama Islam
- Mumayiz
1. Murid dibahagikan kepada kumpulan mengikut meja
2. Murid dikehendaki berbincang bersama rakan sekumpulan mengenai perkara yang makhruh berwuduk
3. Murid memberikan jawapan apa yang dibincang bersama ahli kumpulan
Kaedah :

- Aplikasi kaedah dialog

KBKK :

- Berbincangan bersama ahli kumpulan mengikut tugasan yang diberikan

Alat bantu mengajar

- Kertas soalan yang diberikan oleh guru
Penutupan
(3 minit)
- Menerangkan semula pengertian azan
- Menjelaskan secara terperinci tujuan azan
- Menerangkan hukum azan
- Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran pada hari ini

KBKK :

Merumus pembelajaran

Nilai :

- Kesedaran kendiri
-Bertanggungjawab
- Kebersihan

Cacatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana slide ada yang terlalu gelap sedikit menenggelamkan tulisan yang dipaparkan. Tetapi saya sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing :

Disediakan oleh :


….……………………..
(                  )

Ulasan

Catatan Popular