RPH 8
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 8
Nama
Guru : Muhammad Anif Bin Md Ngalimon
Mata
Pelajaran : Ibadat
Kelas
: 2 Abu Bakar
Tarikh
:10/1/2019
Masa
:3.30-4.00 pm
Bilangan
: 25 Orang
Tajuk
: Azan dan iqamat
Kemahiran
: Membaca, Mendengar & Melihat
Kaedah
: Berdialog
Pengetahuan
sedia : Murid dapat melacarkan alunan azan serta memperbaiki azan dan iqamat
Hasil
pelajaran :
1. Menyebut
lafaz azan dan iqamat dengan sempurna
2. Membezakan
antara azan dan iqamat
3. Membaca
doa selepas azan
Kemahiran
berfikir : Soal jawab, merumus & banding beza
Penerapan
nilai : Displin, tolong menolong & bertanggungjawab
Bahan
bantu mengajar : Papan paparan, kad imbasan huruf & kad gambar
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
|
Cacatan nilai
|
Pendahuluan
(3 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
|
1. Guru
meminta murid membaca doa pelajaran
2. Guru
dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Tolong menolong, displin & menjaga kebersihan
|
Set induksi
(5 minit)
|
1. Apa
yang anda sedang anda lihat dalam gambar tersebut,
Andaian jawapan :
Lelaki sedang azan
2. Tahukah
murid-murid apabila masuk waktu solat masjid atau surau mesti mengalunkan
azan ?
Andaian jawapan : Tahu
3. Adakah
azan dapat memberi tahu bahawa telah masuknya waktu solat ?
Andaian jawapan : Ya, dapat memberi tahu
4. Guru
mengaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
1. Guru
menampal gambar pada kad manila dan papan putih
2. Guru
mengutaran beberapa soalan yang berkaitan mengenai azan dan iqamat
3. Pelajar
mencuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada
4. Guru
mengaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
Kemahiran berfikir
Membuat perkaitan sumbang sara.
Strategi
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Pendekatan
Berani menjawab
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Lafaz azan :
الله أكبر الله أكبر (2)
أشهد أن لا أله ألا الله (2)
أشهد أن محمدا رسول الله (2)
حي على الصلاة (2)
حي على الفلاح (2)
الله أكبر الله أكبر
لا اله الا الله
|
1. Guru
mendengar murid membaca lafaz azan
2. Guru
menyuruh murid berbincang dengan rakan sebelah
3. Guru
menyoal apa yang disampaikan oleh berdasarkan tajuk pelajaran
|
Strategi 1
Berpusatkan guru & murid
Pendekatan 2
induktif
Teknik 3
Soal jawab
Aktiviti 4
Berbincang secara berkumpulan
Kemahiran:
Dapat memahami dengan baik apa yang guru sampaikan
Alat bantu mengajar
Kitab, kad manila, komputer riba, LCD
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Doa selepas azan :
Ertinya : Ya Allah, wahai tuhan yang telah
mensyariatkan seruan azan dan solat yang akan dirikan. Kurniakanlah kepada
nabi Muhammad saw kedudukan dan kemulian yang tinggi dan terpuji. Yang engkau
telah janjikan kepada junjungan kami nabi Muhammad saw dan kehormatan.
Sesungguhnya engkau tidak memungkiri janji.
|
1. Murid
mendengar guru membaca doa selepas azam
1. Murid
menumpukan guru membaca
|
Kemahiran
Mendengar
Melihat
bertutur
KBKK
dialog
Strategi
Berpusatkan guru & berpusatkan murid
|
Langkah 3
( 5 minit)
|
Tujuan dan hukum iqamat :
Tujuan iqamat ialah meminta jemaah bangun bagi
melaksanakan solat
Hukum iqamat sunat muakad seperti hukum azan
|
1. Murid
dibahagikan kepada kumpulan mengikut meja
2. Murid
dikehendaki berbincang bersama rakan sekumpulan mengenai tujuan dan hukum
iqamat
3. Murid
memberikan jawapan apa yang dibincang bersama ahli kumpulan
|
Kaedah :
- Aplikasi kaedah dialog
KBKK :
- Berbincangan bersama ahli kumpulan mengikut
tugasan yang diberikan
Alat bantu mengajar
- Kertas soalan yang diberikan oleh guru
|
Penutupan
(3 minit)
|
- Menerangkan semula lafaz azan
- Menjelaskan secara terperinci doa selepas azan
- Menerangkan semula tujuan dan hukum iqamat
|
- Beberapa orang murid diminta untuk mengulang
semula isi pelajaran pada hari ini
|
KBKK :
Merumus pembelajaran
Nilai :
- Kesedaran kendiri
-Bertanggungjawab
- Kebersihan
|
Cacatan refleksi : Saya berasa
bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada
pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi.
Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana slide ada yang terlalu gelap
sedikit menenggelamkan tulisan yang dipaparkan. Tetapi saya sangat berpuas
hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
Disediakan
oleh :
….……………………..
( )
Ulasan
Catat Ulasan