RPH 9
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 9
Nama
Guru : Muhammad Anif Bin Md Ngalimon
Mata
Pelajaran : Ibadat
Kelas
: 2 Abu Bakar
Tarikh
:10/1/2019
Masa
:3.30-4.00 pm
Bilangan
: 25 Orang
Tajuk
: Solat
Kemahiran
: Membaca, Mendengar & Melihat
Kaedah
: Berdialog
Pengetahuan
sedia : Murid dapat menunaikan solat dengan sempurna
Hasil
pelajaran :
1. Menyebut
pengertian dan hukum solat
2. Melakukan
solat dengan sempurna
3. Menyebut
bacaan dalam solat dengan betu;
Kemahiran
berfikir : Soal jawab, merumus & banding beza
Penerapan
nilai : Displin, tolong menolong & bertanggungjawab
Bahan
bantu mengajar : Papan paparan, kad imbasan huruf & kad gambar
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
|
Cacatan nilai
|
Pendahuluan
(3 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
|
1. Guru
meminta murid membaca doa pelajaran
2. Guru
dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.
|
Tolong menolong, displin & menjaga kebersihan
|
Set induksi
(5 minit)
|
1. Apa
yang anda sedang anda lihat dalam gambar tersebut,
Andaian jawapan :
Lelaki sedang solat
2. Tahukah
murid-murid solat merupakan tiang agama ?
Andaian jawapan : Tahu
1. Adakah
solat dapat menanam sifat kehambaan ?
Andaian jawapan : Ya, dapat menanam sifat
kehambaan
2. Guru
mengaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
1. Guru
menampal gambar pada kad manila dan papan putih
2. Guru
mengutaran beberapa soalan yang berkaitan mengenai solat
3. Pelajar
mencuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada
4. Guru
mengaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
|
Kemahiran berfikir
Membuat perkaitan sumbang sara.
Strategi
Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan
Pendekatan
Berani menjawab
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Pengertian solat :
Bahasa solat ialah doa
Istilah pula ialah beberapa perkataan dan
perbuatan yang dimulakan dengan takbiraltul ihram dan disudahi dengan salam
|
1. Guru
mendengar murid membaca pengertian solat
1. Guru
menyuruh murid berbincang dengan rakan sebelah
2. Guru
menyoal apa yang disampaikan oleh berdasarkan tajuk pelajaran
|
Strategi 1
Berpusatkan guru & murid
Pendekatan 2
induktif
Teknik 3
Soal jawab
Aktiviti 4
Berbincang secara berkumpulan
Kemahiran:
Dapat memahami dengan baik apa yang guru sampaikan
Alat bantu mengajar
Kitab, kad manila, komputer riba, LCD
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Waktu solat fardu :
1. Subuh
2. Zuhur
3. Asar
4. Maghrub
5. Isyak
|
1. Murid
mendengar guru membaca waktu solat fardu
2. Murid
menumpukan guru membaca
|
Kemahiran
Mendengar
Melihat
bertutur
KBKK
dialog
Strategi
Berpusatkan guru & berpusatkan murid
|
Langkah 3
( 5 minit)
|
Syarat wajib solat :
1. Islam
2. Baligh
3. Berakal
4. Sejahtera
5. Keadaan
sedar
6. suci
|
1. Murid
dibahagikan kepada kumpulan mengikut meja
2. Murid
dikehendaki berbincang bersama rakan sekumpulan mengenai syarat wajib solat
1. Murid
memberikan jawapan apa yang dibincang bersama ahli kumpulan
|
Kaedah :
- Aplikasi kaedah dialog
KBKK :
- Berbincangan bersama ahli kumpulan mengikut
tugasan yang diberikan
Alat bantu mengajar
- Kertas soalan yang diberikan oleh guru
|
Penutupan
(3 minit)
|
- Menerangkan semula pengertian solat
- Menjelaskan secara terperinci waktu solat fardu
- Menerangkan syarat wajib solat
|
- Beberapa orang murid diminta untuk mengulang
semula isi pelajaran pada hari ini
|
KBKK :
Merumus pembelajaran
Nilai :
- Kesedaran kendiri
-Bertanggungjawab
- Kebersihan
|
Cacatan refleksi : Saya berasa
bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada
pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi.
Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana slide ada yang terlalu gelap
sedikit menenggelamkan tulisan yang dipaparkan. Tetapi saya sangat berpuas
hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Ulasan pensyarah guru pembimbing :
Disediakan
oleh :
….……………………..
( )
Ulasan
Catat Ulasan