RPH 9


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 9

Nama Guru : Muhammad Anif Bin Md Ngalimon

Mata Pelajaran : Ibadat

Kelas : 2 Abu Bakar

Tarikh :10/1/2019

Masa :3.30-4.00 pm

Bilangan : 25 Orang

Tajuk : Solat

Kemahiran : Membaca, Mendengar & Melihat

Kaedah : Berdialog

Pengetahuan sedia : Murid dapat menunaikan solat dengan sempurna

Hasil pelajaran :

1. Menyebut pengertian dan hukum solat
2. Melakukan solat dengan sempurna
3. Menyebut bacaan dalam solat dengan betu;         

Kemahiran berfikir : Soal jawab, merumus & banding beza

Penerapan nilai : Displin, tolong menolong & bertanggungjawab

Bahan bantu mengajar : Papan paparan, kad imbasan huruf & kad gambar

Langkah / Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran & Pembelajaran
Cacatan nilai
Pendahuluan
(3 minit)
Ucapan salam dan bacaan doa
1. Guru meminta murid membaca doa pelajaran
2. Guru dan murid membaca bersama-sama doa pelajaran.

Tolong menolong, displin & menjaga kebersihan
Set induksi
(5 minit)
1. Apa yang anda sedang anda lihat dalam gambar tersebut,

Andaian jawapan :
Lelaki sedang solat

2. Tahukah murid-murid solat merupakan tiang agama ?

Andaian jawapan : Tahu

1. Adakah solat dapat menanam sifat kehambaan ?

Andaian jawapan : Ya, dapat menanam sifat kehambaan

2. Guru mengaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari

1. Guru menampal gambar pada kad manila dan papan putih

2. Guru mengutaran beberapa soalan yang berkaitan mengenai solat

3. Pelajar mencuba menjawab mengikut pengetahuan sedia ada

4. Guru mengaitkan gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari
Kemahiran berfikir

Membuat perkaitan sumbang sara.

Strategi

Berpusatkan murid
Berpusatkan bahan

Pendekatan

Berani menjawab

Langkah 1
(10 minit)
Pengertian solat :

Bahasa solat ialah doa
Istilah pula ialah beberapa perkataan dan perbuatan yang dimulakan dengan takbiraltul ihram dan disudahi dengan salam
1. Guru mendengar murid membaca pengertian solat

1. Guru menyuruh murid berbincang dengan rakan sebelah

2. Guru menyoal apa yang disampaikan oleh berdasarkan tajuk pelajaran
Strategi 1
Berpusatkan guru & murid
Pendekatan 2
induktif
Teknik 3
Soal jawab
Aktiviti 4
Berbincang secara berkumpulan
Kemahiran:
Dapat memahami dengan baik apa yang guru sampaikan

Alat bantu mengajar
Kitab, kad manila, komputer riba, LCD



Langkah 2
(5 minit)
Waktu solat fardu :

1. Subuh
2. Zuhur
3. Asar
4. Maghrub
5. Isyak

1. Murid mendengar guru membaca waktu solat fardu

2. Murid menumpukan guru membaca
Kemahiran
Mendengar
Melihat
bertutur

KBKK
dialog

Strategi
Berpusatkan guru & berpusatkan murid

Langkah 3
( 5 minit)
Syarat wajib solat :

1. Islam
2. Baligh
3. Berakal
4. Sejahtera
5. Keadaan sedar
6. suci
1. Murid dibahagikan kepada kumpulan mengikut meja
2. Murid dikehendaki berbincang bersama rakan sekumpulan mengenai syarat wajib solat
1. Murid memberikan jawapan apa yang dibincang bersama ahli kumpulan
Kaedah :

- Aplikasi kaedah dialog

KBKK :

- Berbincangan bersama ahli kumpulan mengikut tugasan yang diberikan

Alat bantu mengajar

- Kertas soalan yang diberikan oleh guru
Penutupan
(3 minit)
- Menerangkan semula pengertian solat
- Menjelaskan secara terperinci waktu solat fardu
- Menerangkan syarat wajib solat
- Beberapa orang murid diminta untuk mengulang semula isi pelajaran pada hari ini

KBKK :

Merumus pembelajaran

Nilai :

- Kesedaran kendiri
-Bertanggungjawab
- Kebersihan

Cacatan refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menyeronokkan kerana pada pandangan saya semua murid memberi perhatian penuh sepanjang pembelajaran tadi. Walaupun terdapat sedikit kepincangan dimana slide ada yang terlalu gelap sedikit menenggelamkan tulisan yang dipaparkan. Tetapi saya sangat berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan pensyarah guru pembimbing :

Disediakan oleh :


….……………………..
(                  )

Ulasan

Catatan Popular